Z dziejów szkolnictwa zawodowego w Wąbrzeźnie

 

Za: http://www.wsip.com.pl/serwisy/czashist/wh/archiwum/0207-09walkiewicz.htm

 

Andrzej  Walkiewicz

 

ZARYS  DZIEJÓW  SZKOLNICTWA ZAWODOWEGO 

W  WĄBRZEŹNIE

 

        Wąbrzeźno jest miastem położonym w centrum prastarej  ziemi chełmińskiej1,obecnie  jako miasto powiatowe leży w województwie kujawsko - pomorskim. Jest obok Chełmży jedynym znaczącym miastem leżącym w środku Pojezierza Chełmińskiego2.

        W okresie niezorganizowanego  rzemiosła  proces  przysposobienia  zawodowego  nie  miał ściśle określonych ram a jego kształt uzależniony był od bardzo wielu  czynników3. Trudno  dokładnie stwierdzić jak proces ten przebiegał na terenie Wąbrzeźna, gdyż nie zachowały się żadne  źródła, które mogłyby to zagadnienie naświetlić.

        Początki zorganizowanego kształcenia zawodowego w Wąbrzeźnie, jeżeli tak  można  określić, wiązały się z powstaniem w końcu średniowiecza organizacji cechowych rzemieślników i wypełnianiem przez nie funkcji szkoleniowej w formie nauki terminatorskiej. Zważywszy na wielkość miasteczka, jego potencjał ludnościowy, liczebność i wielkość cechów, terminatorstwo  rzemieślnicze objąć musiało niezbyt wielką liczbę młodzieży miejscowej  i  z  okolicy. Rozwój wąbrzeskiego rzemiosła i handlu, integralnie związanych z  cechowym  kształceniem, był  do  połowy XIX wieku powolny. Pewne ożywienie gospodarcze miasteczka w okresie późniejszym, trwające  do  początku I wojny światowej oraz zwiększenie się liczby zakładów rzemieślniczych  i  cechów, spowodowało rozszerzenie się działalności szkoleniowej na nowe zawody. Wzrosła  też liczba terminatorów  oraz wyuczonych nowych rzemieślników. W okresie tym przygotowywanie zawodowe  dokonywało się  w  trakcie szkolenia praktycznego, przy czym główną  metodą było uczestnictwo  w  procesie  pro-dukcyjnym. Pewną rolę w wykształceniu ogólnym rzemieślnika wąbrzeskiego odgrywało też miej-scowe   szkolnictwo  powszechne,  które  miało  mu  zapewnić  posiadanie  umiejętności   czytania          i rachowania4.

        Nauczanie rzemiosła za pomocą  terminatorstwa  cechowego, jako  jedynej, zorganizowanej formy kształcenia zawodowego w Wąbrzeźnie, przetrwało do 1922 r. W tym roku zapoczątkowany został rozwój nowego modelu kształcenia zawodowego. Utworzona Publiczna  Szkoła  Dokształcająca Zawodowa była pierwszą  w  tym  mieście  szkołą zawodową. Szkoły tego typu stanowiły naj- niższy szczebel w grupie wszystkich istniejących  w  tym czasie szkół zawodowych  na terenie Polski i posiadały bogatą tradycję na terenie Niemiec i mniej bogatą  na  terenie ziem  polskich  byłego zaboru  pruskiego. Wąbrzeska  placówka  kształciła  młodzież  powiatu  wąbrzeskiego  pracującą w rzemiośle, handlu i drobnym przemyśle. Uczniowie tu uczęszczający w wieku 15 - 18 lat  nie  mieli ukończonej 7- klasowej szkoły powszechnej  i  dlatego szkoła dokształcająca była nastawiona  głównie na uzupełnienie  zasobu  wiadomości  szkoły powszechnej. Wykładane  nieliczne  przedmioty nie dawały uczniom zbyt dużej wiedzy teoretycznej. Praktyczne umiejętności zawodowe zdobywali uczniowie jak poprzednio w toku pracy w zakładzie pracy. Funkcjonująca miejscowa  szkoła  dokształcająca zawodowa posiadała wiele mankamentów organizacyjnych i dydaktyczno – wychowawczych5.

        Rozwój szkolnictwa dokształcającego zawodowego w Wąbrzeźnie nastąpił w  okresie  okupacji  hitlerowskiej. Powstała  niemiecka „Berufsschule” rozszerzyła zakres kształcenia zawodowego dotychczasowej szkoły dokształcającej zawodowej i wprowadziła nowe przedmioty  zawodowe, a z drugiej strony odrzuciła  prawie  wszystkie przedmioty  ogólnokształcące. Zadaniem  tej  szkoły było przygotowanie tylko wykwalifikowanej siły roboczej dla celów  gospodarki niemieckiej, a nie ludzi o właściwym  wykształceniu ogólnym. Wśród wielu  negatywnych  oddziaływań  niemieckiej szkoły dokształcającej zawodowej pozytywnym  niewątpliwie  aspektem  jej  funkcjonowania  było zorganizowanie  bazy dydaktyczno – szkoleniowo – produkcyjnej, z  której  korzystało  powojenne wąbrzeskie szkolnictwo zawodowe oraz umożliwienie zdobycia zawodu młodzieży  z  powiatu wąbrzeskigo6.

        Rozwijające się powoli do 1945 r. miejscowe szkolnictwo  zawodowe, w  okresie  powojennym  znalazło lepsze warunki do szybszego rozwoju ilościowego  i  jakościowego, chociaż  start  w tej dziedzinie był trudny. Doskwierał głównie brak właściwej  bazy dydaktyczno – wychowawczej, sprzętu i pomocy szkolnych, niedofinansowanie, trudności  kadrowe. Działające  w  Wąbrzeźnie  w latach 1945-1951 szkoły zawodowe: Publiczna Szkoła Dokształcająca Zawodowa, Państwowe  Gimnazjum  Mechaniczne, Państwowe Liceum Mechaniczne I stopnia, Publiczna Średnia Szkoła  Zawodowa oparte były jeszcze o przedwojenne zasady  organizacyjno-ustrojowe7. Wykorzystywane plany i programy nauczania okresu międzywojennego uległy jednak  dużym  modyfikacjom. Wyrażało się to przede wszystkim w rozszerzeniu  wymiaru  zajęć teoretycznych, powiększeniu  zakresu treści kształcenia teoretycznego, w tym także kształcenia ogólnego, unowocześnieniu materiału na-uczania  przedmiotów zawodowych, powiązaniu treści  kształcenia  zawodowego  z  wymaganiami zakładów pracy, z bezpośrednią pracą i produkcją. Istniejący w latach 1945 –1950 system kształce-nia zawodowego posiadał jednak szereg wad widocznych w  ustawodawstwie, organizacji, planachi programach nauczania, nie był również dostosowany do zmieniających się zadań gospodarczych8.

        Wprowadzony w życie nowy  system  szkolnictwa  zawodowego  w 1951 r. podnosił  rangę szkół zawodowych do pełnowartościowego i pełnoprawnego ogniwa systemu edukacyjnego. W  latach 1951 – 1961 działały  w Wąbrzeźnie  szkoły  przygotowujące robotników  kwalifikowanych w postaci : Zasadniczej  Szkoły  Zawodowej, Szkoły Przysposobienia  Zawodowego, Dokształcającej Szkoły Zawodowej.Pod koniec tego okresu, w roku 1959 pojawiła się pierwsza pełna średnia szkoła  zawodowa – Technikum dla Pracujących / wieczorowe/. Przeprowadzone w tym czasie korzystne zmiany w szkolnictwie zawodowym, nie zmieniając struktury  organizacyjnej, wprowadziły  nowy typ szkoły, jak na przykład  dokształcającą  szkołę zawodową. Spośród  pozytywnych  cech, jakie ukształtowały się w tym czasie w wąbrzeskim szkolnictwie zawodowym, wymienić można  ro-zwój kształcenia zawodowego w oparciu o naukę zawodu  zarówno  w  warsztatach  szkolnych, jak i zakładach pracy, udział szkół w realizacji miejscowych planów gospodarczych, stosunkowo  liczne kierunki kształcenia zawodowego, wynikające z wymagań życia gospodarczego powiatu i województwa, stworzenie  podstaw  do  zachowania  drożności pomiędzy poszczególnymi stopniami, to znaczy możliwość kontynuowania nauki w  szkołach odpowiednio wyższych, szerokie uwzględnienie kształcenia ogólnego obok przygotowania zawodowego jako  głównego trzonu  programowego, wzrost ilościowy i jakościowy w szkoleniu nowych kadr kwalifikowanych robotników  i pracowników, zapoczątkowanie szkolenia zawodowego na poziomie średniej szkoły zawodowej9.

        Wszystkie zmiany organizacyjno - programowe w szkolnictwie zawodowym, jakie przeprowadzone zostały w latach 1951-1961 miały charakter uzupełniający. Istniała  konieczność  przeprowadzenia reformy całego systemu oświaty i wychowania  w celu ścisłego powiązania  organizacyjnego i korelacji programów szkoły podstawowej, zawodowej i ogólnokształcącej oraz pełnego dostosowania kształcenia zawodowego do wymogów społeczno - gospodarczych kraju. Ustawa ustrojowa z 15 lipca 1961r., chociaż nie zmieniła podstawowej struktury  szkolnictwa  zawodowego, zachowując podstawowe formy z okresu poprzedniego, to jednak dostosowała je do zmian  wynikających przede wszystkim z  przedłużenia czasu nauki w szkole podstawowej  z  7 do 8 lat  programowego nauczania10.

        Nowa polityka oświatowa znalazła żywe odbicie w  wąbrzeskim szkolnictwie zawodowym, reprezentowanym przez funkcjonujące w  latach 1961-2000 następujące  placówki  tego typu: zasadniczą szkołę zawodową, szkołę przysposobienia rolniczego, technikum  chemiczno - mechaniczne (później tylko technikum mechaniczne), liceum  zawodowe, liceum  handlowe, liceum  ekonomiczne11. W okresie tym nastąpiło więc poszerzenie zakresu  kształcenia  zawodowego w mieście, a  co najważniejsze, szkoły te reprezentowały dwie podstawowe grupy: szkoły zasadnicze  i  szkoły  średnie. Po raz pierwszy więc miejscowe szkolnictwo zawodowe spełniało tak  postulowany  warunek pełnej drożności w systemie oświaty zawodowej.

        Rozwój strukturalny w wąbrzeskim  szkolnictwie  zawodowym  wyprzedzał  jednak  rozwój organizacyjno-szkoleniowy. Chociaż w okresie tym nastąpiło powiększenie bazy szkoleniowo-produkcyjnej i opiekuńczej za sprawą wybudowania nowych warsztatów szkolnych  i  internatu, to nadal szkoły zawodowe nie posiadały  tak  potrzebnego  i  odpowiedniego  budynku  dydaktycznego i nowoczesnego wyposażenia.Z drugiej strony taki stan rozwojowy miejscowego szkolnictwa świadczy dobrze o  pracy kierownictwa, nauczycieli  i  obsługi szkół, dzięki  którym  było  możliwe  wykształcenie dużej grupy wykwalifikowanych robotników  i  pracowników oraz techników. Na  tych absolwentach oparła się działalność produkcyjna przedsiębiorstw  Wąbrzeźna  z  największym  Zakładem Tworzyw Sztucznych „Erg”(obecnie „Ergis”) na czele.

        Od początku lat 90-tych XX w., kiedy zaczęto wprowadzać również  w lokalnych zakładach produkcyjno - usługowych zasady gospodarki wolnorynkowej, zmniejszało się zapotrzebowanie na miejscowych absolwentów przede wszystkim zasadniczej szkoły zawodowej. Stąd dziś  ponad  połowa z nich nie znajduje zatrudnienia, powiększając sporą rzeszę osób bez  pracy. Uwidoczniła  się coraz większa rozbieżność między  funkcjonującym  modelem  edukacji zawodowej, a  aktualnymi potrzebami regionalnej gospodarki.

        Nadzieję na poprawę tej sytuacji dają  założenia  reformy strukturalno - programowej  szkół ponadgimnazjalnych , które mają być wprowadzane od 2002r. Na ile wąbrzeskie szkoły zawodowe i ich absolwenci będą spełniać oczekiwania pracodawców  pokaże  przyszłość.

    

 

1 Z. Gloger, Geografia historyczna ziem dawnej Polski, Kraków 1900, s.150;  J. Stańczewski, Zarys historii miasta

   Wąbrzeźna, Wąbrzeźno 1935, s.7.

2 J. Szczepkowski, Monografia geograficzno – ekonomiczna Wąbrzeźna, Zeszyty Naukowe UMK w Toruniu. Nauki

   Matematyczno – Przyrodnicze 1963r., z. 5, Geografia II, s. 92.

3 I. Nowacki, Szkice z dziejów kształcenia zawodowego do początków XIX wieku, Wrocław 1967, s. 98 – 99.

4 W. Szlachcikowski, Dzieje wąbrzeskiej organizacji cechowej w 300-letnią rocznicę / maszynopis/, Wąbrzeźno 1960;

   tenże, Księga honorowa 1660-1960. Dzieje wąbrzeskiej organizacji cechowej w zarysie spisane w 300-letnią roczni-

   cę istnienia cechów krawieckiego, szewskiego i kołodziejskiego /maszynopis/, Wąbrzeźno 1960; K. Górny, Wąbrze-

   źno z dziejów miasta i okolicy, Toruń 1988, s. 21-22, 59.

5 Kronika Zasadniczej Szkoły Zawodowej w Wąbrzeźnie; K. Górny, dz. cyt., s. 83-84.

6 Archiwum Zasadniczej Szkoły Zawodowej w Wąbrzeźnie, Zeugnisse Berufsschule.

7 K. Górny, dz. cyt., s.126-127.

8 J. Miąso /red./, Historia wychowania. Wiek XX, Warszawa 1984, s. 360-368.

9 K. Górny, dz. cyt., s. 126-127, Kronika Zasadniczej Szkoły Zawodowej w Wąbrzeźnie.

10 J. Miąso, dz. cyt., s. 386-389.

11 Kronika Zespołu Szkół Zawodowych w Wąbrzeźnie.