PLAN DZIAŁAŃ
SZKOLNEGO OŚRODKA KARIERY
PRZY ZESPOLE SZKÓŁ ZAWODOWYCH W WĄBRZEŹNIE
1. Cele działania szkolnego doradcy zawodowego
Przygotowanie młodzieży do trafnego wyboru zawodu i drogi dalszego kształcenia oraz opracowania indywidualnego planu kariery edukacyjnej i zawodowej.
Przygotowanie ucznia do radzenia sobie w sytuacjach trudnych, takich jak:
- bezrobocie,
- problemy zdrowotne,
- adaptacja do nowych warunków pracy i mobilności zawodowej.
Przygotowanie ucznia do roli pracownika.
Pomoc nauczycielom w realizacji temat? związanych z wyborem zawodu w
Wspieranie działań szkoły mających na celu optymalny rozwój edukacyjny i zawodowy ucznia.
2. Zadania szkolnego doradcy zawodowego
Systematyczne diagnozowanie zapotrzebowania uczniów na informacje i pomoc w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej.
Gromadzenie, aktualizacja i udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych
Wskazywanie osobom zainteresowanym (młodzieży, rodzicom, nauczycielom) rzetelnej informacji na poziomie regionalnym, ogólnokrajowym, europejskim i światowym na temat:
rynku pracy,
trendów rozwojowych w świecie zawodów i zatrudnienia,
możliwości wykorzystania posiadanych uzdolnień i talentów w różnych obszarach świata pracy,
instytucji i organizacji wspierających funkcjonowanie osób niepełnosprawnych w życiu codziennym i zawodowym
alternatywnych możliwości kształcenia dla młodzieży z problemami emocjonalnymi i niedostosowaniem społecznym,
programów edukacyjnych Unii Europejskiej,
porównywalności dyplomów i certyfikatów zawodowych.
Udzielanie indywidualnych porad edukacyjnych i zawodowych uczniom i ich rodzicom.
Prowadzenie grupowych zajęć aktywizujących, przygotowujących uczniów do
Kierowanie, w sprawach trudnych, do specjalistów: doradców zawodowych w poradniach psychologiczno-pedagogicznych i urzędach pracy, lekarzy itp.
Koordynowanie działalności informacyjno-doradczej szkoły.
Wspieranie rodziców i nauczycieli w działaniach doradczych poprzez organizowanie spotkań szkoleniowo-informacyjnych, udostępnianie im informacji i materiałów do pracy z uczniami itp.
Współpraca z Radą Pedagogiczną w
zakresie: tworzenia
i zapewnienia ciągłości działań wewnątrzszkolnego systemu doradztwa,
zgodnie ze statutem szkoły,
z zakresu przygotowania uczniów do wyboru drogi zawodowej, zawartych w programie wychowawczym szkoły.
Systematyczne podnoszenie własnych kwalifikacji.
Wzbogacanie warsztatu pracy o nowoczesne środki przekazu informacji (internet, CD, wideo itp.) oraz udostępnianie ich osobom zainteresowanym.
Współpraca z instytucjami wspierającymi wewnątrzszkolny system doradztwa:kuratoria oświaty, centra informacji i planowania kariery zawodowej, poradnie psychologiczno-pedagogiczne, powiatowe urzędy pracy, wojewódzkie komendy OHP, zakłady doskonalenia zawodowego, izby rzemieślnicze małej przedsiębiorczości, organizacje zrzeszające pracodawców itp.
Plan działania
Szkolnego Ośrodka Kariery
Zadania ogólne |
Zadania szczegółowe |
Formy i metody pracy |
Oczekiwane efekty |
|
Prezentacja celów i form działania SzOK. |
Ulotka informacyjna, zajęcia grupowe o charakterze informacyjno-promocyjnym. |
Zapoznanie uczniów z ofert? SzOK, ich zmotywowanie do korzystania z jego usług. |
Poznanie własnych predyspozycji i zainteresowań | Konsultacje indywidualne, testy, warsztaty |
Poznanie własnych słabych i mocnych stron, określenie zainteresowań budowanie poczucia własnej wartości, kształtowanie samodzielności |
|
Poznanie potrzeb lokalnego rynku pracy |
Współpraca z Wojewódzkim i Powiatowym Urzędem Pracy, Centrum Informacji i Planowania Kariery, udział w Targach Pracy i Targach Edukacyjnych, przeglądanie ogłoszeń prasowych i portali internetowych |
Umiejętność korzystania z informacji o rynku pracyi wyciągania wniosków dotyczących własnej kariery zawodowej |
|
Praca z uczniami |
Poznanie grup zawodowych i specjalności
|
Korzystanie z informatorówi komputerowej bazy danych o zawodach, spotkania z przedstawicielami różnych zawodów |
Rozpoznanie umiejętności przypisanych do określonego zawodu, poznanie predyspozycji wymaganych do wykonywania poszczególnych zawodów |
Planowanie własnego rozwoju zawodowego pod kątem mobilności zawodowej |
Warsztaty, lekcje przedsiębiorczości, korzystanie z różnych informacji |
Umiejętność promocji własnej osoby, poznanie sposobu skutecznego reagowania na zmieniające się wymagania rynku pracy |
|
Kształtowanie umiejętności pracy zespołowej i poznanie zasad komunikacji werbalnej i niewerbalnej |
Warsztaty, lekcje przedsiębiorczości, trening uwrażliwiający |
Umiejętność pracy w grupie, komunikowania się podejmowania decyzji i brania odpowiedzialności za działania grupy, kształtowanie umiejętności prezentacji własnej osoby na forum grupy |
|
Kształtowanie umiejętności dokonywania adekwatnej samooceny |
Konsultacje indywidualne, warsztaty, trening uwrażliwiający |
Umiejętność dokonywania prawidłowej samooceny, autorefleksji, przygotowanie do samodzielnego dokonania wyboru drogi kariery zawodowej |
|
Praca z rodzicami |
Prezentacja rodzicom założeń SzOK |
Informacja na zebraniach klasowych ulotka informacyjna |
Włączenie rodziców do działań na rzecz wewnątrzszkolnego systemu informacji i poradnictwa zawodowego |
Zajęcia edukacyjne dla rodziców |
Indywidualne konsultacje, warsztaty |
Wspomaganie rodziców w procesie podejmowania decyzji zawodowych przez ich dzieci |
|
Włączenie rodziców do działań informacyjnych o zawodach i przebiegu kariery zawodowej |
Spotkania dyskusyjne, prezentacje |
Poznanie przez rodziców specyfiki różnych zawodów |
|
Indywidualna praca z rodzicami uczniów mających problemy z wyborem własnej drogi zawodowej /np. z powodów zdrowotnych/ |
Konsultacje indywidualne |
Wspieranie rodziców w sytuacjach trudnych |
|
Współpraca Z nauczycielami i Radą Pedagogiczną |
Koordynacja działań wszystkich nauczycieli na rzecz doradztwa zawodowego i przygotowania uczniów do wyboru drogi zawodowej lub edukacyjnej |
Dyskusje i konsultacje w ramach Rady Pedagogicznej, planowanie ścieżki edukacyjnej
|
Ustalenie istotnych do realizacji zadań z zakresu poradnictwa i doradztwa zawodowego realizowanych w ramach ścieżki międzyprzedmiotowej, szczególnie w ramach podstaw przedsiębiorczości
|
Szkolenia Rady Pedagogicznejw ramach WDN |
Seminaria szkoleniowe |
Utworzenie spójnego wewnątrzszkolnego systemu poradnictwa i doradztwa zawodowego |
|
Współpraca z instytucjami |
Nawiązanie kontaktu z instytucjami wspierającymi działania SzOK |
Kontakty indywidualne, internet |
Lista instytucji wspierających |
Organizacja oraz udziałw konferencjach, seminariach szkoleniowychi warsztatach z zakresu doradztwa zawodowego |
Konferencje, seminaria szkoleniowe, warsztaty |
Aktualna informacja z zakresu poradnictwa i doradztwa zawodowego, kształtowanie własnych umiejętności zawodowych |
|
Gromadzenie i upowszechnianie informacji zawodowo-edukacyjnej |
Stworzenie i rozwijanie ogólnodostępnej bazy informacyjnej |
Elektroniczne bazy informacji, informatory, portale internetowe, specjalistyczna prasa |
Aktualna informacja o tendencjach na rynku pracy, dostępnej ofercie edukacyjnej, obowiązującej klasyfikacji zawodów, zawodach przyszłości |